Veškeré citace veršů jsou z Českého Ekumenického překladu (CEP) nebo překladu Bible Kralické (BKR) pokud není uvedeno jinak.
Pozice a Stav jsou dvě extrémně důležitá slova pro naše chápání Bible a bez jejich porozumění nebudeme moci rozumět Božímu vykupitelskému dílu Kříže a toho co jsme tím získali. BKR Koloským 1:1-2a Pavel apoštol Ježíše Krista, skrze vůli Boží, a Timoteus bratr, těm, kteříž jsou v městě Kolossis, svatým a věrným bratřím v Kristu: Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista. Pavel zde začíná psát dopis veřícím v Kolosých (zde si dosadte jméno místa kde žijete vy) a jen si všimněte, jak je oslovuje: “svatým a věrným bratřím v Kristu”. Ekumen ve vztahu k věřícím zde nemá rád slovo “svatý” a raději používá “Boží lid”. Ano, rozumým tomu, že slovem HAGIOS=svatí může být skutečně míněn “Boží lid, církev v Kolosých apod.”, nicméně ve výkladu Písma nepřijímám pouze myšlenky v Božím Slově obsažené, ale věřím v úplnou, celistvou a doslovnou inspiraci Božího Slova. Jak je ale potom možné, aby Pavel nazýval “Svatými” lidi, kteří určitě nežili “naprosto svatý život”, a nebo alespon ne všichni? Zaprvé: všichni jsme hříšníci, Římanům 3:9 Zadruhé: všichni krví vykoupení věřící jsou v Kristu svatí, 1.Kor1:2, Sk9:13, 32,..Řím1:7, 8:27 POZICE Koloským 1:1-2a Pavel apoštol Ježíše Krista, skrze vůli Boží, a Timoteus bratr, těm, kteříž jsou v městě Kolossis, SVATÝM a věrným bratřím v Kristu: Tedy, tento pozdrav „svatým a věrným bratřím v Kristu“ pro nás znamená následující: POZICE – SVATÝM – těm, kteří jsou v Kristu, to jest spaseným neboli věřícím (věřícím=kategorie lidí, ne momentální stav naší víry či nevíry), tedy těm, kteří jsou Bohem v Bohu nazváni svatými, oddělenými od světa pro Krista. Jsou nazváni svatými ne pro jejich skutky, ale pro jejich postavení nebo-li pozici v Kristu, kterou má každý věřící. Dále pak „a věrným bratřím“… STAV Koloským 1:1-2 Pavel apoštol Ježíše Krista, skrze vůli Boží, a Timoteus bratr, těm, kteříž jsou v městě Kolossis, svatým a VĚRNÝM bratřím v Kristu: STAV – VĚRNÝM – nemluví o naprosté dokonalosti víry a života, ale o jejich momentálním stavu v jejich životě víry. Co tím myslím? Jednak jejich životy nesly ovoce víry, které bylo známé jejich okolí, to ano, ale hlavně Pavel nepsal tento dopis těm, kteří od své víry odpadli. Odpadnutí se projevuje oddělením se od společenství věřících, církve. To tedy znamená, že pokud jsem ještě stále v církvi, tak jsem jedním z těch věrných, protože jsem přišel vírou a prokázal tak poslušnost a věrnost mému přesvědčení a víře. Dokud jsem stále ještě v církvi, nehledě na to jak moc a s čím třeba bojuji, tak mne Bůh vidí jako věrného, protože i ve své nejhlubší nevíře si přicházím pro pomoc. A tím projevuji svoji víru v moc jeho kázaného Slova a samotný fakt mojí přítomnosti v církvi je pak živým důkazem mojí věrnosti a víry.